De speciale creatieve reis van Jimmy Groen
Jimmy's creatieve reis Nederlands begon pas toen hij ongeveer dertig was. Hij moest zich bevrijden van de volledige onderdrukking van al zijn creativiteit en expressie in zijn jeugd en de zware indoctrinaties die hij in pleegzorg onderging met betrekking tot kunst, cultuur en de wereld.
Zijn allereerste tekeningen waren "Zelfportret" in acrylverf op speciaal papier en "Moeder en kind", beiden van eind 1992.
Zijn eerste tekeningen na deze eerste acryltekeningen in 1993 waren uitsluitend van baby's en peuters, vaak in grote groepsportretten, meestal gebaseerd op een zeventiende-eeuwse stijl. Ze werden meestal gemaakt in pastel op papier.
De beschadigde originele tekening in pastel "Peuterwacht" werd uitgevoerd in pastel in de afmeting 130 x 130 cm en is gebaseerd op het beroemde werk Nachtwacht van Rembrandt van Rijn. Het werk, dat een peutergroep toont in Groningen werd gemaakt in 1994, en is uiteindelijk in verschillende fragmenten getoond tijdens de tentoonstelling "On the Edge" in de Lutherse Kerk in Maastricht, waarvan een deel werd verkocht.
Fragment van "De bijeenkomst van een peutergroep" in pastel, gemaakt in 1995. Linksonder Jimmy met een baby op schoot, als symbool voor de experimentele therapie gericht op baby's die hij in het tehuis moest ondergaan. De volledige afmeting was ca. 120 x 130 cm. Het werk werd in 2002 vernietigd met de rest van de collectie van ongeveer 450 werken. Diverse portretten van baby's en peuters in pastel zijn bewaard gebleven.

Baby in Groningen oliepastel (wasco) op papier 30 x 40 cm
Naast de vele portretten van baby's, peuters en jongens begon Jimmy vanaf 1993 'onvoltooide herinneringen' in olieverf te tekenen en te schilderen, wat leidde tot het maken van enkele honderden olieverfschilderijen in enkele jaren gedurende een jarenlange herbeleving tot 1996.
In deze periode van 1995-1997 werden opnames gemaakt van onvoltooide "religieuze" herinneringen aan cultbijeenkomsten en indrukken van woorden.
"Harim ana" is een voorbeeld van thuisopnames in dit thema
Harim ana:
Unam:
Na een periode van zes jaar als vrijwilliger in de archeologie keerde Jimmy in 2004 terug naar de kunst, beginnend met het maken van kunst, uitsluitend met behulp van origineel Neolithisch prehistorisch steengereedschap (gereedschap van ongeveer 5500 jaar oud, behorend tot de Michelsbergcultuur).
Met korte periodes van tekenen in pastel, maakte Jimmy in 2004 het portret van een achtjarige jongen die hij Jimmy noemde als zelfportret, waardoor hij vanaf het moment dat de tekening klaar was zijn voornaam in Jimmy veranderde.
In 2012 en 2013- 2015 concentreerde Jimmy zich vooral op het verwerken van foto's en digitale beelden. Met behulp van de beschikbare technologie creëerde hij indrukwekkende beelden.
"Catholic moves" 2015, door Jim Altanioxi alter of Jimmy. Het is gemaakt door het veranderen van beelden en een digitale mix.
Tussen 2014 en 2016 tekende Jimmy archeologische objecten in inkt op papier, zoals deze ijzeren objecten, waarschijnlijk allemaal uit de Romeinse tijd (150-250 AD), gevonden op een veld bij Bocholtz (NL)
In 2016 begon Jimmy de 'ruimte rond een kubus' te bestuderen om meer te begrijpen over de ruimte en plaatste hij verlengde ribben op een kubus vanaf alle hoekpunten met 135 graden, om meer ruimte te creëren, wat resulteerde in veel nieuwe objecten. Het object links uit 2016 is verdubbeld vanuit het origineel en werd later in 2017 opgenomen in zijn vierdimensionale ruimte onderzoek, we zien hetzelfde object midden in een 4D-projectie en rechts hetzelfde object dat verandert door een ander perspectief te kiezen (als 3D op een 2D vlak in een pseudo 4D tekening).
Het begrip ruimte kreeg voor Jimmy nieuwe betekenis door het bestuderen van nieuwe vormen die ontstaan door het plaatsen van lijnen met een hoek van 135 graden op elke vortex van de kubus. Het was voor hem de voorloper naar een studie over 4D ruimte en een experiment in topologie.
Hieronder enkele van de vele experimentele tekeningen op plat vlak gemaakt voor het bestuderen van mogelijke 4D vormen. Via schaduw projectie ontwierp Jimmy een 4D projector die tot nu toe nog niet is gebouwd - waar 3D een extra as toegevoegd krijgt. Hieronder tekeningen op een plat vlak.
Daarnaast bestudeerde Jimmy de symmetrie als vorm, en maakte hierin vele modellen. Hij schreef zijn
'Dominante rol voor 0 in de symmetrie" en " Asymmetry and the basic phenomena: 1 -symmetry" (beiden in 2015)
Enkele voorbeelden van grafische beelden
In 2017 begon Jimmy te experimenteren met laserlicht om gedrag van licht te begrijpen en volgde hij online lessen via MIT en Stanford over basis principes van de kwantummechanica (2017-2020), wat resulteerde in een reeks digitale prints in het thema van de kwantumwereld.
In het begin van 2018 begon Jimmy met het maken van 3D-objecten, waarvan sommige bewaard zijn gebleven.
Van handgesneden gerecycled glas maakte Jimmy veel glazen mozaïeksculpturen, vaak insecten of dieren

Uitgesloten kleur

Krokodil
Van 2020 tot 2023 was Jimmy lid van de gezamenlijke Fantastike studio in Maastricht. Dit markeerde een periode van zijn eerste tentoonstellingen, het geven van lezingen over dissociatieve identiteitsstoornis en het schilderen van het paard "Sphelinx" in het stadhuis van Maastricht.

Het paard Spehlinx in de hal van het Oude Stadhuis van Maastricht, met links Jimmy, midden Monique Gerrits en rechts de voormalige maire van Maastricht, Annemarie Penn- te Strake (2022)
Jimmy maakte speciale werken voor zijn lezingen over dissociatieve identiteitsstoornis en creativiteit, die hij gaf voor o.a. Stichting Mee in Heerlen, Hogeschool Zuyd en in het Bonnefantenmuseum te Maastricht.

Vanaf 2021 werd een groot deel van zijn werk gemaakt in zijn "identiteitsrestauratiestudio", gericht op verkenning van de identiteit en het gender van jongens in zijn werk.
Bezorgd over de impact van menselijke activiteiten op de natuur en het milieu, maakte Jimmy de tekening "Het verzamelen van de uitgedroogde bladeren" in pastel 60 x 80 cm.
In 2021 begon Jimmy als YAHYA ( أخضر يحيى) samen met Tim en Alex met het leren van Arabisch en Arabische cultuur. In aquarel werden werken gemaakt uit de Arabische wereld en Tim en Alex hun werken werden gesigneerd in het Arabisch.

Waadi / Vallei aquarel op papier 2021 20 x 30 cm
In 2022 ontdekte Jimmy het tekenen in de natuur, waarna tekeningen in pastel en schilderijen in olieverf over landschappen en de natuur werden gemaakt.
Series werden geproduceerd zoals de "Caricaturen van emoties", tien middelgrote (50 x 70 cm) pasteltekeningen gebaseerd op emoties. De afbeelding hieronder is getiteld "Gewond" (links).
Een speciale serie was "Non inclusive lives matters" over discriminatie en extreme vormen van geweld in Nederland tegen diegenen die niet in een hokje passen en daarmee niet alleen geen bescherming krijgen, maar (ook vanuit de Nederlandse overheid) worden gezien als 'een andere soort'.
'80s Police corrective rape'
Over politiegeweld/ verkrachting door politie in de jaren '80 en '90
tegen bepaalde minderheden in Nederland
Omdat het erg moeilijk was voor Jimmy om één stijl of één favoriet medium te krijgen, gebruikte hij veel media en stijlen om zijn basisinteresse te verkennen. Hieronder wordt een selectie weergegeven.
Vanaf 2025 besloot Jimmy een multimediale aanpak te hanteren en verschillende elementen uit verschillende disciplines te gebruiken om te integreren en te vermengen tot nieuwe kunstvormen. Hij werkt aan projecten over microwerelden, "Oud gereedschap, Nieuwe kunst" over het gebruik van authentiek prehistorisch gereedschap voor nieuwe kunstvormen, en "Geen familie".
Fotografie "Geen familie" over de mens centraal in alternatieve levensstijlen .