❤︎ LOVE OVER FEAR ❤︎

Magisch zelf, digitaal en pasteltekening 2024

Achtergrond van Jimmy Groen

JEUGD

Jimmy 's  kunst is nauw verweven met zijn unieke levensverhaal. Hij verbleef vrijwel zijn hele jeugd in jeugdzorg  waarvan bijna 14 jaar  in  complexe  en extreme omstandigheden in de Nederlandse pleegzorg, waar hij blijvend fysiek letsel en complex trauma opliep.  Hij werd onder andere met veel geweld tegen zijn originele gender opgevoed en gedwongen sociaal geïsoleerd. 

De Nederlandse overheid heeft zijn zaak opzettelijk verborgen gehouden, om publiciteit te vermijden en systematisch de rechtsgang te dwarsbomen. Omdat Jimmy ook vrijwel levenslang de toegang is ontzegd tot de geestelijke gezondheidszorg (GGZ)   gebruikt hij vanaf   1992   creativiteit  als  middel tot verbeelding, verwerking, en communicatie. Jimmy identificeert  zich sinds zijn achttiende als non- binair boy

INHOUD

Jimmy werkt met pastel, aquarel, gemengde technieken en multimedia. Zijn stijl varieert van figuratief tot abstract, en zijn onderwerpen omvatten onder andere: Gender en identiteit,   Institutioneel geweld  in Nederland,  Natuur, landschappen en de Arabische wereld, en Concepten uit de natuurkunde en vierdimensionale ruimte. 

 In zijn werken zijn vaak symbolische kleurenschema’s, transformerende objecten en gelaagde composities te zien. Hij gebruikt kunst als brug tussen zijn innerlijke werelden en de buitenwereld — een vorm van communicatie die uitnodigt tot empathie en reflectie. In de werken van “Tim en Alex” — twee creatieve deelpersoonlijkheden — wordt zichtbaar hoe leeftijd, gender en identiteit zich kunnen vermengen tot een unieke expressievorm.

KUNST

Na een periode van uiteenlopend vrijwilligerswerk. o.a. in de natuureducatie en archeologie,  besloot Jimmy zich in 2020 volledig toe te leggen op de kunst. Hij werd lid van het gezamenlijke atelier Fantastike in Maastricht, waar hij tot december 2023 werkte—een vormende periode waarin zijn eerste tentoonstellingen plaatsvonden. Zijn artistieke ontwikkeling werd verder versterkt door kunstopleidingen in België, terwijl hij zich toelegde op diverse thematische projecten en reeksen, waaronder Non-Inclusive Lives Matter, The Arab World en de portretserie Queer Identity in Childhood

Jimmy publiceerde onder pseudoniem twee autobiografische werken in respectievelijk 2020 en 2021 en schreef als journalist  een twintigtal artikelen  in thema's als  jeugdzorggeweld en identiteit -vernietiging in pleegzorg. Hoewel zijn  boeken in de Vlaamse en Nederlandse bibliotheken als literatuur zijn opgenomen,  zijn deze boeken nooit bekend geworden bij het grote publiek. 

In de daaropvolgende vier jaar verdiepte hij zich in uiteenlopende media—van collage tot gemengde technieken en experimentele vormen—voordat hij in 2025 bewust overstapte naar een meer gelaagde, multimediaal gerichte aanpak. Zijn werk kreeg een nieuwe dimensie door het gebruik van video, audio, installaties en ambachtelijk handwerk in combinatie met elkaar, wat zijn conceptuele en technische reikwijdte aanzienlijk verruimde.


In 2025 lanceerde hij de digitale serie Phantoms—een verkenning van het ongrijpbare en het surrealistische, geïnspireerd op het vraagstuk dat Led Zeppelin ooit poëtisch stelde: “What is and what should never be.”

Momenteel  werkt hij aan de reeks Natural Form in Nature, een onderzoek naar organische patronen en de experimenten van de natuur zelf. Aanvullende multimediale projecten zijn onder andere There's no today—een tijdcollage die tijdperken versmelt als een terugblik van morgen op gisteren—en Entering the Ex-Situ Scale, gebaseerd op microscopisch perspectief. Creativiteit blijft voor Jimmy de fundering van zijn unieke, alternatieve  gender en identiteit—een daad van overleving na pleegzorg  en een toevluchtsoord binnen zijn zelfgebouwde wereld van verbeelding en vrijheid,  wat hij ziet als een  'Magic paradise'.